חדשות

בגלל המרחק: בפריפריה מוותרים יותר על שירותים רפואיים

בהשוואה ליישובים מרכזיים, בפריפריה משתמשים פחות ברפואה מרחוק, פונים יותר לטיפול רפואי במיון ומבקרים יותר אצל רופא המשפחה – נתוני מחקר חדש של מכון ברוקדייל בשיתוף משרד הבריאות

חדר מיון (צילום: יונתן בלום)
חדר מיון. צילום אילוסטרציה: יונתן בלום

ביישובי הפריפריה פונים יותר למיון בהשוואה לתושבים ביישובים מרכזיים - שיעור המדווחים כי פנו למיון לטיפול רפואי דחוף ביישובים פריפריאליים עומד על 79%, ביישובים בינוניים שיעורם עומד על 73% ובקרב תושבי ישובים מרכזיים שיעורם עומד על 58% בלבד.

כך עולה ממחקר שפורסם הבוקר (א') על ידי מכון ברוקדייל בשיתוף משרד הבריאות בנושא "שימוש בשירותי בריאות, עמדות ותפיסות על מערכת הבריאות – השוואה בין תושבי הפריפריה לתושבי המרכז".

המחקר מבוסס על ניתוח משני של נתוני סקר דעת הציבור על רמת השירות במערכת הבריאות ועל תפקודה בשנים 2022-2021. היישובים חולקו לשלוש קטגוריות ישובים פריפריאליים, בינוניים ומרכזיים. שלוש החוקרות, שרביט פיאלקו, ד"ר מיכל לרון ורינה מעוז ברויאר, בדקו משתנים שונים הנוגעים למצב בריאות, רמת הכנסה ושיוך לקופת חולים.

החוקרות מציינות כי הסיכוי של המתגוררים בפריפריה לוותר על שירות רפואי בגלל מרחק גבוה פי שניים ושל המתגוררים ביישובים בינוניים לוותר על שירות בגלל מרחק הסיכוי גבוה פי 1.6 מזה של המתגוררים ביישוב מרכזי.

הסיכוי של המתגוררים בפריפריה לפנות למיון בעקבות מקרה רפואי דחוף גבוה פי 1.8 מזה של המתגוררים ביישוב מרכזי. כמו כן, הסיכוי של המתגוררים ביישוב פריפריאלי לצפות במידע אישי דרך האתר או היישומון נמוך פי 0.6 מזה של המתגוררים ביישוב מרכזי.

החוקרות בדקו עוד את נתוני הוויתור על שירותים ותרופות ומצאו כי שיעור המדווחים כי ויתרו על ייעוץ רפואי, טיפול או תרופות בגלל התשלום הנדרש עמד על 11% ביישובים פריפריאליים, 14% ביישובים בינוניים בדומה ליישובים מרכזיים, שם עמד 11%.

שיעור המדווחים כי ויתרו על בדיקות או טיפול רפואי בגלל זמני המתנה ממושכים עמד על 34% בקרב המתגוררים ביישובים פריפריאליים, 30% בקרב המתגוררים ביישובים בינוניים ו-35% בקרב המתגוררים ביישובים מרכזיים.

שיעור המדווחים כי ויתרו על שירות רפואי בגלל מרחק עמד על 24% ביישובים פריפריאליים, 22% ביישובים בינוניים ו-16% בישובים מרכזיים.

שביעות רצון מקופות החולים גבוהה יותר בפריפריה

שיעור המדווחים כי הם מרוצים מאוד ממערכת הבריאות באופן כללי בקרב המתגוררים ביישובים פריפריאליים עמד על 17%, ביישובים בינוניים עמד שיעורם על 16% ובישובים מרכזיים עמד שיעורים על 15%.

בהתייחסות לאמון במערכת הבריאות, בפריפריה שיעור המדווחים כי הם בטוחים מאוד בקבלת הטיפול הטוב והמועיל ביותר בעת הידרדרות ניכרת במצב הבריאותי עמד על 28%. ביישובים בינוניים עמד האמון על 23% זאת בעוד שביישובים מרכזיים עמד שיעור האמון במערכת הבריאות על 18% בלבד.

שיעור המדווחים כי הם בטוחים מאוד בכך שמערכת הבריאות תכסה את עלויות הטיפול בעת הידרדרות ניכרת במצב הבריאותי גבוה (18%) בקרב המתגוררים ביישובים פריפריאליים יחסית ליישובים בינוניים (15%) וליישובים מרכזיים (12%).

המחקר בדק גם את שביעות הרצון מקופת החולים ומצא כי 48% מהמתגוררים ביישובים פריפריאליים שבעי רצון מקופת החולים, לעומת 40% מתושבי ישובים בינוניים ו-36% מהמדווחים ביישובים מרכזיים.

החוקרות מציינות כי הסיכוי של המתגוררים ביישוב פריפריאלי להיות מרוצים מאוד מקופת החולים גבוה פי 1.4 מהסיכוי של המתגוררים ביישוב מרכזי וכן כי הסיכוי של המתגוררים ביישובים בינוניים להיות מרוצים מאוד מקופת החולים דומה לזה של המתגוררים ביישובים מרכזיים.

שיעור המדווחים על בעלות על ביטוח משלים דרך קופת החולים וכן שיעור המדווחים כי אין בבעלותם ביטוח בריאות וולונטרי כלשהו בקרב המתגוררים ביישובים פריפריאליים ובינוניים דומה לשיעורם בקרב המתגוררים ביישובים מרכזיים.

יותר פניות לרופא משפחה

שיעורם של החולים הכרוניים בקרב המתגוררים בפריפריה (35%) וביישובים בינוניים (36%) דומה לשיעורם בקרב המתגוררים ביישובים מרכזיים (34%). שיעורם של אנשים עם מוגבלות המתגוררים בפריפריה (29%) וביישובים בינוניים (21%) גבוה משיעורם בקרב המתגוררים ביישובים מרכזיים (17%).

שיעור המדווחים כי פנו לרופא משפחה בקרב המתגוררים ביישובים פריפריאליים עמד על 85%, בישובים בינוניים עמד שיעורם על 81%  בדומה לשיעורם בקרב המתגוררים ביישובים מרכזיים, שם הוא עמד על 83%.

שיעור המדווחים כי פנו לרפואה יועצת עמד על 64% ביישובים פריפריאליים, 63% ביישובים בינוניים ועל 66% ביישובים מרכזיים. כמו כן נמצאו שיעורים דומים של מדווחים על המתנה של יותר מחודש לרפואה יועצת בין המתגוררים ביישובים פריפריאליים (26%) וביישובים בינוניים (31%) ובין המתגוררים ביישובים מרכזיים (32%).

הבדלים בשימוש ברפואה מרחוק

החוקרות מדווחות על הבדלים בשיעור המדווחים על שימוש בשירותי רפואה מרחוק בין המתגוררים ביישובים פריפריאליים ובינוניים לבין המתגוררים ביישובים מרכזיים.

שיעור המדווחים כי פנו דרך האתר או היישומון בשאלה רפואית או בקשה לאישורים, מרשמים, הפניות או התחייבויות נמוך בקרב המתגוררים ביישובים פריפריאליים (46%) יחסית לשיעורם בקרב המתגוררים ביישובים ביישובים בינוניים (52%) ומרכזיים (57%). שיעור המדווחים כי צפו במידע אישי רפואי דרך האתר או היישומון נמוך בקרב המתגוררים ביישובים פריפריאליים (53%) ובינוניים (60%) משיעורם בקרב המתגוררים ביישובים מרכזיים (70%).

החוקרות מסכמות וכותבות כי ביישובי הפריפריה וביישובים הבינוניים מתגוררים יותר ערבים, צעירים בעלי הכנסה נמוכה וכן אנשים עם מוגבלות מאשר ביישובים מרכזיים. כמו כן נמצאו הבדלים בתמהיל המבוטחים לפי קופת חולים. לא נמצאו הבדלים בין האזורים בשימוש בשירותי רפואה ראשונית ושניונית, זמני המתנה לרפואה יועצת וכן בשיעור המדווחים על ויתור על שירותים בגלל תשלום וזמני המתנה.

נושאים קשורים:  מכון ברוקדייל,  מחקר,  פריפריה,  רפואה מרחוק,  שירותי בריאות,  חדשות
תגובות
11.03.2024, 19:58

דופקים את תודבי הפריפריה עשורים שלמים וחאיש לא איכפת . מדינה בפשיטת רגל.