חדשות

תוצאות המחקר הגדול בעולם על בטיחות חיסוני הקורונה

דיווחים על מיוקרדיטיס, פריקרדיטיס, תסמונת גיליאן-ברה ותופעות לוואי קשות אחרות נותחו במחקר במימון ה-CDC בקרב יותר מ-99 מיליון מחוסנים נגד קורונה משמונה מדינות. הנה התוצאות

חיסון נגד קורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

חוקרים ניתחו נתונים של יותר מ-99 מיליון מחוסנים ואיששו ממצאים קודמים: החיסונים נגד COVID-19 קשורים לעלייה קטנה בתופעות חריגות ונדירות. החיסונים בטוחים והסיכון מהמחלה עצמה גדול בהרבה. על המחקר מדווח נעם לויתן, באתר מכון דוידסון של מכון ויצמן למדע.

במחקר הגדול ביותר על בטיחות החיסונים לקורונה שהתפרסם לאחרונה ונעשה במימון המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), ניתחו חוקרים של רשת נתוני החיסונים העולמית (GVDN) דיווחים על תופעות חריגות אצל יותר מ-99 מיליון מחוסנים נגד קורונה משמונה מדינות. החיסונים שנבדקו היו חיסוני ה-mRNA של החברות פייזר וביונטק ושל חברת מודרנה, והחיסון בטכנולוגיה של וקטור נגיפי של חברת אסטרה-זניקה ואוניברסיטת אוקספורד.

"גודל האוכלוסיה במחקר הזה מעלה את הסיכוי לזהות סימנים אפשריים לבעיות בטיחות נדירות של חיסונים", מסרה הודעה לעיתונות קריסטינה פקסובה (Faksová), שהובילה את המחקר. "לא סביר שבאתר אחד או באזור אחד תהיה אוכלוסיה גדולה דיה לזהות סימנים נדירים מאוד".

החוקרים התמקדו ב-13 תופעות חריגות הקשורות למערכת הלב והדם ולמערכת העצבים שידועות כקשורות למחלה או לחיסונים אחרים ובחנו את שיעור הופעתן בששת השבועות לאחר מתן החיסון. כל מקרה שבו נראה שהשיעור של תופעה חריגה היה גבוה פי 1.5 או יותר במחוסנים, בהשוואה לשיעור הצפוי, נחשב לחשוד כסיכון אמיתי.

למשל, אחת התופעות שהתגלתה היא עלייה בשיעור של דלקות בשריר הלב (מיוקרדיטיס) ובקרום הלב (פריקרדיטיס) אצל אנשים שחוסנו בחיסוני mRNA. כבר בתחילת 2021 דיווחו בישראל על עלייה קלה בשכיחות של דלקות אלו אצל גברים צעירים שחוסנו. מדובר בתופעת לוואי מוכרת ונדירה מאוד של חיסוני mRNA נגד קורונה, שעלולה להיגרם אצל גברים צעירים בעיקר לאחר קבלת המנה השנייה של החיסון של "מודרנה". אולם, הסיכון של אנשים לא מחוסנים ללקות בדלקות בלב בעקבות מחלת הקורונה גדול בהרבה מאשר הסיכון לאחר חיסון, והדלקות גם חמורות בהרבה.

אצל אנשים שהתחסנו בחיסון וקטור נגיפי התגלתה במחקר עלייה אפשרית בשיעור של תסמונת גיליאן-ברה (Guillain–Barré) וכן בשיעור של הופעת קרישי דם במוח (פקקת הסינוסים הוורידיים במוח, CVST). שתי התופעות האלו מוכרות כבר, נדירות מאוד וגם הן מתרחשות בשיעור גבוה יותר אחרי הידבקות בנגיף קורונה.

תופעה נוספת שהתגלה היא עלייה בשיעור המקרים של דלקת מפושטת חריפה של המוח וחוט השדרה (ADEM) לאחר המנה הראשונה של החיסון של "מודרנה". העלייה קטנה מאוד - חמישה מקרים נוספים מעבר לצפוי.

מאחר שרמת הוודאות לגבי הקשר בין החיסון לדלקת של המוח וחוט השדרה היתה נמוכה מאוד, ומחקרים גדולים קודמים לא הצליחו להראות קשר כזה, חוקרי רשת נתוני החיסונים העולמית ביצעו מחקר המשך והם לא מצאו עלייה במקרי הדלקת בעקבות מנת מהחיסון של "מודרנה", וככל הנראה הממצא הקודם היה מקרי.

עם זאת, החוקרים כן זיהו קשר בין החיסון של "אסטרה-זניקה" לעלייה בסיכון לדלקת זו וכן לדלקת רוחבית של חוט השדרה (TM). עם זאת, החוקרים מציינים במחקר המקורי שהסיכון לסבול מסיבוכים נוירולוגיים לאחר הידבקות בקורונה גדול פי 617 מאשר לאחר חיסון.

נושאים קשורים:  חיסונים,  תופעות לוואי,  חדשות,  מחקרים,  חיסון נגד קורונה
תגובות
אנונימי/ת
04.03.2024, 21:57

מישהו מאמין לCDC? יש שם דלת מסתובבת עם חברות הפארמה. פשוט בדיחה

אנונימי/ת
06.03.2024, 15:47

You absolutely correct

אנונימי/ת
04.03.2024, 22:01

ה cdc וה fda וארגון הבריאות העולמי הוכיחו שהם סוג של לוביסטים לחברות התרפות ועכשיו ארגון הבריאות העולמי מוכיח שהוא גם לא חף מחטא הפוליטי ותומך טרור

05.03.2024, 07:01

נתוני עולם אמיתיים: במעט מהחולים שאני רואה, ראיתי חולים רבים שסבלו מתופעות לוואי קשות של החיסון של פייזר (בלבול חד וירידה קוגניטיבית חדה אצל קשישים, אירוע מוחי שהפך מטופל קשיש שלי מתפקוד עצמי לסיעודי.....)- רציתי לדווח ולא היה למי.....

אנונימי/ת
05.03.2024, 12:31

ד"ר אמיר אשדות - אם באמת היית רוצה לדווח , היית עושה את זה.
באתר האינטרנט של משרד הבריאות יש אפשרות להגיש דיווח. ואם אתה לא בטוח יכולת ליצור קשר עם לשכת הבריאות שלתחומה מרפאתך שייכת.
בנוגע לתופעות הלוואי - השאלה המרכזית היא מה יש יותר או מה יותר חמור. תופעת לוואי בעקבות חיסון או בעקבות תחלואה

אנונימי/ת
06.03.2024, 16:05

מה גם שדיווח הוא פעולה אקטיבית. תיקים רפואיים ובסיסי נתונים מכילים את המידע והוא רק מחכה להשלף.
מחקרים כאלה הם קריטיים - בעיקר כי מדובר בטכנולוגיה חדשה שהוכנסה בצורה בהולה לשימוש

31.03.2024, 20:06

אפשרות הדווח ממש לא הייתה טריוויאלית. מעט הנתונים שנאספו לא פורסמו בצורה מסודרת. גם מי שכבר דווח, לא יצרו קשר לצורך חקירה אמיתית.

אנונימי/ת
07.03.2024, 17:30

אם יש מאגר נתונים צריך לחקור מה קרה אצלנו. אין סטטיסטיקה בישראל? רק בהקשר לפוליטיקה ותחזית לבחירות? נראה כי הבעיה העיקרית הינה שאין מימון למחקרים שעלולים לגלות מה שלא רוצים לדעת.

11.03.2024, 17:55

זה לא כ"כ קל לדווח, משום שלך כרופא קצה קשה לעשות את הקישור בין מה שאתה רואה במספר מועט של מקרים לחיסון דווקא.
לי כרופא קרישה יש מספר מקרים של אירועי קרישה ביזאריים שאינני יכול למצוא להם סיבה הגיונית פרט לסמיכות לחיסון ל- COVID.
האירועים הם בד"כ בטווח זמן רחוק יותר ממה שנבדק במחקרים שהובילו לאישור החיסונים (חודש עד חודשיים או מעט יותר).
למי לדווח בדיוק? לא מוכר לי גם רשם אירועי-קרישה בארצנו.

31.03.2024, 20:14

בתור מישהיא שאצלה התפתחו סיבוכים קשים ו(בנתיים) בלתי הפיכים. סיבוכים שהפכו את חיי. הקשר בין הסיבוכים שלי לבין החיסון הוא דעה של כל הרופאים אליהם פניתי, זו לא סתם דעה שלי. המחקר הזה הוא קצה קצהו של הקרחון. חיפשו מתחת לפנס. התופעות שהתפתחו פשוט לא כתובות בספר. הן מופיעות בהרבה מאד דווחים פרטניים.
מפרסמת בצורה גלוייה עם השם שלי. אם מישהו מעוניין בפרטים, מוזמן לפנות.