חדשות

ארגון הבריאות העולמי: זן הקורונה החדש עלול להוות בעיה עולמית

יותר מ-50 מדינות מדווחות על מקרי הידבקות בוריאנט Eris | הזן החדש של נגיף הקורונה אמנם מידבק יותר וככל הנראה עמיד בפני חיסונים, אך אינו גורם למחלה חמורה

השכיחות הגבוהה ביותר של מקרי הידבקות בזן החדש דווחה בסין, בארה"ב, בדרום קוריאה, ביפן ובקנדה. צילום ארכיון: שאטרסטוק

זן הקורונה החדש EG.5, המכונה "אריס" (Eris), מתפשט בארה"ב ובמדינות נוספות וארגון הבריאות העולמי יצא באזהרה שהוא עלול להוות בעיה עולמית. משרד הבריאות מסר לדוקטורס אונלי כי "נכון להיום, אין שינוי במדיניות משרד הבריאות בנוגע לקורונה".

הנגיף EG.5 הוא תת וריאנט של אומיקרון. לפי ארגון הבריאות העולמי, נראה שהוא מידבק יותר וחסין לחיסונים או להידבקות בעבר. עם זאת הארגון מציין כי הוא לא גורם למחלה חמורה.

יותר מ-50 מדינות מדווחות על מקרים של הדבקות ב"אריס" והשכיחות הגבוהה ביותר דווחה בסין, בארה"ב, בדרום קוריאה, ביפן ובקנדה. השכיחות של EG.5 יותר מהכפילה את עצמה בחודשים יוני עד יולי ועלתה מכמעט 8% מהמקרים העולמיים ליותר מ-17%.

"אנחנו יודעים שיש יותר הדבקות בעולם, גם בישראל יש עלייה של הידבקות בזן האריס", אמר פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל "שיבא" למיכל קורן קריב במאקו. "ההנחה היא שכ-28% מהחולים היום אשר מבודדים בביתם נדבקו בו. הוא מאוד מידבק, התסמינים שלו דומים לשפעת ולכן אנשים לא תמיד נבדקים. מי שכן נבדק בדרך כלל נכנס לבידוד כדי שלא להדביק".

בהערכת הסיכונים הודיע ארגון הבריאות העולמי כי יש עלייה באשפוזים בשל קורונה במדינות כמו יפן ורפובליקה של קוריאה. עלייה קטנה באשפוזים של קוביד-19 תועדה גם בארה"ב עם התפשטות הנגיף החדש. ראש המרכזים האמריקאיים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אמר לאחרונה כי EG.5 אינו מייצג שינוי משמעותי בגירסאות COVID-19.

בינתיים, ייצור חיסונים מעודכנים לוריאנטים החדשים של נגיף קורונה נכנס לקצב מוגבר ומומחי בריאות הציבור סבורים כי החיסון יהיה יעיל גם כנגד הזן החדש של הנגיף, אך לא ברור עד כמה תהיה היענות לקבלת החיסון החדש.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "נכון להיום, אין שינוי במדיניות משרד הבריאות בנוגע לקורונה. המשרד עוקב כל העת אחרי מגמות התחלואה ווריאנטים של הקורונה, ונכון לרגע זה ניכרת בישראל עלייה מתונה במספר המאושפזים במצב קל, כאשר מספר החולים הקשים נותר יציב ונמוך".

במשרד הבריאות ביקשו לציין כי לזן האומיקרון (XBB) קיימים מספר תת וריאנטים ומוקדם בשלב זה לקבוע מי מהם אחראי על התחלואה בישראל ובעולם.

משרד הבריאות מזכיר כי מומלץ לחולה עם תסמינים לשמור על בידוד ולמנוע הדבקה של אחרים. כמו כן, "מומלץ להתחסן כנגד קורונה, בייחוד אנשים בקבוצות סיכון. בנוסף, המשרד נערך למתן חיסונים ייעודיים בחורף הקרוב כנגד תת הזנים החדשים. ניתן לעשות בדיקות קורונה בקופות החולים ובבתי החולים וכמו כן לבצע בדיקות ביתיות לגילוי מוקדם".

משרד הבריאות ממשיך לנטר את מצב התחלואה ויעדכן את הנחיותיו לפי הצורך.

נושאים קשורים:  קורונה,  וריאנט אריס,  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  מגיפת הקורונה,  19-COVID