דעות

בעקבות המחדלים באסותא: מיהו יהודי בעולם טכנולוגי?

מה יהיה גורלם המשפטי של היילודים שנולדו להורים בעלי מטען גנטי אחר כתוצאה מהמחדלים האחרונים שהתגלו ביחידות ה-IVF באסותא? בעיצומה של מהפכה טכנולוגית רפואית נדרשים פתרונות ותשובות לסוגיות משפטיות והלכתיות

הפריה חוץ גופית, הריון. אילוסטרציה

כמי שמתמחה בדיני משפחה מזה שנים, עלתה בי השאלה מה יהיה הגורל המשפטי של היילודים שנולדו להורים בעלי מטען גנטי אחר, כתוצאה מהמחדלים האחרונים שהתגלו ביחידות ה-IVF באסותא וככל הנראה סביר שעוד יתגלו בהמשך?

הרי יש תופעה של אלפי ילדים ממזרים בגלל טעויות אנוש ו/או טעויות מערכת, ולמערכת המשפט בישראל אין משנה סדורה בנושא ויש אפילו דילמה של סמכויות בין בית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין הרבני. ייתכן כי בעתיד נמצא עצמנו עם עובר שהופרה מביצית של אם יהודיה, ולפי הדת היהודית האם קובעת את דת העובר ואילו הזרעה של זרע דרוזי, ששם נקבע הדת לפי האב, ותקום מחלוקת לגבי דתו של הילוד - יהודי או דרוזי, ותפרוץ מלחמת סמכויות בין בית הדין הרבני לבין בית הדין השרעי. וזו רק דוגמת קצה לעוד אלפי שאלות משפטיות שמתעוררות ויתעוררו בהמשך.

אתמול (א') יזמתי בשיתוף מחוז מרכז בלשכת עורכי הדין בישראל יוזמה לקריאת הקמת ועדה דחופה שתעסוק בשאלה המרתקת "מיהו יהודי בעולם של מהפכה טכנולוגית רפואית?". שותפים לקריאה להקמת הוועדה: יושבי ראש פורום משפחה בלשכת עורכי הדין; יושבי ראש ועדת בתי דין רבניים בלשכת עורכי הדין; יושבי ראש ועדת דיני משפחה וועדת ירושה במחוז מרכז.

עם התקדמות הטכנולוגיה היה ראוי ונכון שהאדם יתערב בטבע ויקדם את כל נושא הפריון וטיפולי פוריות. עם זאת, כשהאדם מתערב בטבע, נוצרות הכלאות ומיני תופעות שיש להתמודד איתן הן בעולם המשפט והן לפי רוח ההלכה היהודית

ההשלכות המרחיקות לכת בתשובה לשאלה הזו כדוגמת ממזרות, פסולי חיתון, מזונות, הסדרי שהות, אפוטרופסות ואף עזבונות, סביר להניח שיעסיקו את עולם המשפט בשנים הבאות.

יש מקום לכינוס הוועדה באופן דחוף ביותר ואף לשלב בוועדה רופאים המתמחים בעולם הפריון כדי שיוכלו לסייע בסוגיות ולמצוא פתרונות ברוח הטכנולוגיה המתקדמת והמאתגרת בראי ההלכה. מטרת ועדה זו להשאיר מורשת בעולם המשפט לנוכח אתגרי הרפואה המתקדמת ובראי ההלכה היהודית.

אין ספק שעם התקדמות הטכנולוגיה היה ראוי ונכון שהאדם יתערב בטבע ויקדם את כל נושא הפריון כדוגמת הזרעות, הפריות וטיפולי פוריות. עם זאת, כשהאדם מתערב בטבע, נוצרות הכלאות ומיני תופעות שיש להתמודד איתן הן בעולם המשפט והן לפי רוח ההלכה היהודית, ובדיוק בנקודה המשיקה הזאת יש להמציא פתרונות לכך שמקרים כדוגמת המחדלים האחרונים הללו לא יישנו בעתיד.

הוועדה שתוקם תהיה אירוע דגל לעידן החדש, תקים צוות פעולה ותעשה סדר אחת ולתמיד לרופאים ולמשפטנים במקרי קצה של מחדלים ורשלנות, ותעזור למנוע מקרים אלה בעתיד.

אני קוראת להסתדרות הרפואית לקחת חלק פעיל בהקמת הוועדה ולמנוע את המשבר הבא.

הכותבת היא עורכת דין, מגשרת ומומחית בדיני משפחה

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  טיפולי פוריות,  אסותא,  בית דין לענייני משפחה,  בית דין רבני
תגובות

אם ניקח נאצי שיתגייר כגר צדק או מוסלמי מדעאש רוצח לשעבר שהחליט להתגייר לחומרא כגר צדק והם יעברו את כל המסלול כולל ברית מילה וטבילה והכל לשם שמיים - הרי שהוא יהיה יהודי כשר כדת וכדין - כמובן גיור חרדי - אמרתי לחומרא....
מכאן שאנו למדים שה-DNA איננו קשור לקביעת יהדותו של בשר ודם - כי יהדות היא רוח ולא חומר....ואידך זיל גמור
מה מלמדים שם בפקולטות למשפטים? אומרים דרך ארץ קדמה לתורה - על אותה פרדיגמה היכולת לחשוב צריכה להיות קודמת ללימודי משפטים

נושא זה נידון בהרחבה בספרות היהודית .
אם המחוקק הישראלי ירצה לשמוע ולהפנים את דברי החכמה של חכמי ישראל, הרי הוא מוזמן ללמוד נושא זה .
אך להתחיל לדון בלי להכיר את היסודות הבנויים בעולם החכמה היהודי, איננה נקודת פתיחה טובה.