מחקרים

האם יש מחלה ממושכת של קורונה למרות תוצאה שלילית בבדיקת PCR?

נמצא כי זיהום ממושך ברקמות מסויימות של הריאה גורמות למחלה ריאתית ממושכת, למרות תוצאות PCR שליליות

בדיקת דגימה לנגיף הקורונה. צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90

לזיהום עם SARS-CoV-2 יש ביטויים קליניים מגוונים - ממחלה ללא תסמינים ועד מחלה מסכנת חיים. ישנם מעט מטופלים שחלו בקורונה ונדמה כי החלימו ממחלה הזיהומית חדה, אך עם הזמן הם מידרדרים ולבסוף מתים, וזאת למרות שהם ממשיכים להדגים תוצאות מולקולריות שליליות ל-RNA של SARS-CoV-2.

במחקר זה החוקרים ביצעו בדיקות לאחר המוות ב-27 נבדקים רצופים אשר נדמה כי החלימו מ-COVID-19, אך הדגימו החמרה מדורגת עד כדי מוות, למרות תוצאות שליליות במטושים מהנזופארינקס או מתרביות שנלקחו מנוזל שטיפה בועיתי (Bronchoalveolar Lavage - BAL) למשך 11-300 ימים רצופים (משך ממוצע של 105.5 ימים).

שלושה נבדקים נותרו שליליים בבדיקת PCR למשך 9 חודשים. תוצאות המחקר הדגימו דלקת ריאות מוקדית או אינטרסטיציאלית עבור 23/27 נבדקים (81%) מלווה בהתמרה צלקטית נרחבת ב-13 מהמקרים (47%). חרף מה שנראה כהפוגה וירולוגית, הפתולוגיה הריאתית הייתה דומה לזו שנצפתה במטופלים עם COVID-19 חדה, כולל קרישים מיקרו ומאקרו-וסקולריים (67% מהמקרים), וסקוליטיס (24%), מטהפלזיה קשקשית של אפיתל נשימתי (30%), שינויים ציטולוגיים תדירים וסינסיציה (67%) והמצאות של מאפיינים דיסמורפיים בסחוסים של הסימפונות (44%). בהתאם לתוצאות שליליות בבדיקות מולקולריות, גם אנטיגנים של SARS-CoV-2 לא זוהו באפיתל הנשימתי. לעומת זאת, נוגדנים כנגד חלבון הספייק והנוקלאוקפסיד הדגימו זיהום שכיח (70%) של הסחוסים של הסימפונות וכונדרוציטים ושל תאי אפיתל של בלוטות פארא-ברונכיאליות. במיעוט המטופלים (19%) החוקרים זיהו עדות לזיהום גם בפריציטים של כלי הדם ובתאי האנדותל. הגברה בעזרת RT-PCR כמותני (Quantitative Real-Time Polymerase Chain Reaction) מתוך ליזאט של רקמה אישש המצאות של RNA נגיפי.

מסקנת החוקרים הייתה כי זיהום עם SARS-CoV-2 יכול להימשך זמן ארוך ממה שנדמה לפי תוצאות בדיקת PCR שגרתיות, כאשר הזיהום נמצא בתאים מסויימים בריאות. טרם הובהר האם תאים מזוהמים אלו משחקים תפקיד במחלת “long COVID”.

מקור:

Bussani R, Zentilin L, Correa R, Colliva A, Silvestri F, Zacchigna S, Collesi C, Giacca M. Persistent SARS-CoV-2 infection in patients seemingly recovered from COVID-19. J Pathol. 2023 Mar;259(3):254-263. doi: 10.1002/path.6035. Epub 2023 Jan 18. PMID: 36651103.

נושאים קשורים:  מחקרים,  נגיף הקורונה,  בדיקת PCR,  מחלת ריאות,  19-COVID
תגובות