מחקרים

וריאנט של פקטור V ממזרח טקסס גורם לדימומים במשפחה תלת דורית

קיים טיפול פוטנציאלי בהפרעת הדימום באמצעות נוגדן חד-שבטי או פקטור VII פעיל

דימום (אילוסטרציה)
דימום (אילוסטרציה)

הפרעת הדימום של פקטור V ממזרח טקסס (FVETBD - factor V east Texas bleeding disorder)  נגרמת בעקבות ריכוז גבוה בפלסמה של מעכבי מסלול הגורם רקמתי (tissue factor pathway inhibitor)  מסוג אלפא (TFPI). הסיבה לריכוז גבוה זה היא וריאנט של F5, שגורם לשחבור חליפי (alternative splicing) באקסון 13. שחלוף חליפי זה יוצר חלבון פקטור V קצר, שנקשר בצורה חזקה מאוד לקצה ה-C טרמינלי של TFPI, ומאריך את זמן מחצית החיים שלו בדם.

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Thrombosis and Haemostasis, מטרת החוקרים הייתה לאבחן משפחה שמתייצגת עם דימומים משתנים ופנוטיפים מעבדתיים.

החוקרים אספו דגימות מ-17 בני משפחה לצורך ריצוף של F5 באקסון 13. רמות TFPI בפלסמה/טסיות ורמות פקטור V בטסיות נמדדו באמצעות אלייזה (Enzyme-Linked Immunosorbent Assay - ELISA) ו/או תספיג חלבון (western blot). פוטנציאל יצירת טרומבין הוערך באמצעות תרומביוגרפיה אוטומטית מכוילת (calibrated automated thrombography).

תוצאות המחקר הראו כי הוריאנט של פקטור V ממזרח טקסס (FVET) זוהה בכל בני המשפחה שסבלו מדימומים, והראו רמות גבוהות של TFPI בפלסמה (פי 4.5 עד פי 13.4) ורמות גבוהות של total TFPI (פי 2 עד פי 3). עם זאת, רמות TFPI ופקטור V קצר לא היו גבוהות בטסיות של אותם מטופלים. יצירת טרומבין מבוססת גורם רקמתי בפלסמת המטופלים הייתה פחותה, אך היה ניתן לתקן אותה באמצעות נוגדן חד-שבטי כנגד TFPI או באמצעות פקטור VII פעיל. נמצאו סימנים ל-TFPI במשתית החוץ-תאית (extracellular matrix) של כלי הדם בביופסיה מנגעים בחלל הפה של בני משפחה חולים.

מסקנת החוקרים הייתה כי הפרעת הדימום של FVET אובחנה במשפחה מורחבת. הוריאנט הוא אוטוזומלי דומיננטי ובעל חדירות גבוהה. רמות גבוהות של TFPI בפסלמה ולא בטסיות, נקבע בסבירות גבוהה כגורם עיקרי לדימומים. פקטור V קצר בפלסמה לא מפחית את ריכוזו של TFPI במשתית החוץ-תאית. בתנאי מעבדה, ייצור טרומבין תוקן באמצעות נוגדן כנגד TFPI או פקטור VII פעיל. תיקון זה מעיד על אפשרויות טיפול במצב זה בעתיד. יש להעלות את המודעות ובדיקות האבחון להפרעות דימום הקשורות לוריאנטים ב-F5 - אקסון 13 ורמות גבוהות של TFPI בפלסמה.

מקור:

Factor V east Texas variant causes bleeding in a three-generation family. Julie A. Peterson,Sweta Gupta,Nicholas D. Martinez,Brandon Hardesty,Susan A. Maroney,Alan E. Mast First published: 30 November 2021 https://doi.org/10.1111/jth.15612

נושאים קשורים:  מחקרים,  פקטור קרישה,  דימום,  נוגדן חד-שבטי
תגובות