COVID-19 עולמי

מחיר הדמים של הקורונה גבוה בהרבה מהדיווח הרשמי

18.2 מיליון מתים - מודל חישובי חדש שהתפרסם ב-Lancet טוען שזהו המספר האמיתי של קורבנות הקורונה בעולם נכון לסוף 2021

קבורה של קורבנות המגיפה בבית עלמין בריו דה ז'נרו, ברזיל. צילום: Photocarioca/ שאטרסטוק

בעשרות מדינות בעולם חסרים נתוני אמת על היקף התמותה מקורונה. מודל חישובי חדש טוען שהמספר האמיתי של האנשים בעולם שמתו מקורונה – נכון לסוף 2021 – היה כ-18.2 מיליון, בעוד שמהדיווחים הרשמיים של המדינות השונות המספר הזה היה 5.9 מיליון ולפי מסד נתונים בינלאומי אחר (worldmeters.info/coronavirus), נכון לאתמול, 6.05 מיליון מתים. המודל החישובי החדש פורסם בסוף השבוע ב"לנסט".

ההסבר לפער הכל כך מובהק בין הדיווח הרשמי למודל החישובי מוסבר בכך שיש מדינות שסיפקו משיקוליהן נתוני חסר, או שהיו מקרים שדחו את העברת הנתונים בזמן האמת בנימוק שטרם נאספו מלוא הנתונים על התמותה מהמגיפה..

אחד ממחברי הדו"ח החדש ב"לנסט" הוא היידונג וואנג, הדמוגרף והמומחה לבריאות הציבור ואוכלוסיות במכון IHME - Health Metrics and Evaluation, בסיאטל, מדינת וושינגטון. המודל שנבנה לצורך החישוב החדש התבסס בין השאר על חישוב של "תמותה עודפת" במדינות השונות בהשוואה לתמותה שנתית רגילה בהן וגם על הערכת מגמת מקרי מוות שיתרחשו במקרה של פנדמיה קטלנית. בין השאר נלקחו נתונים ממחקרים שנעשו בשוודיה ובהולנד, שבהם נבחנה השאלה: מהו גורם המוות הישיר לעודף התמותה במהלך פנדמיה.

יחד עם זאת יידרשו מחקרים נוספים שבהם תהיה הפרדה בין מקרי מוות שנגרמו באופן ישיר מקוביד-19 לבין מקרי מוות בלתי ישירים מהמחלה שהתרחשו בתקופת הפנדמיה. למשל, אנשים שנפטרו בתקופת הקורונה ולא חלו, אולם מתו עקב טיפולים לא מתאימים או לא מספקים שקיבלו בבתי חולים עמוסים לעייפה במדינות שונות.

הדו"ח החדש אסף נתונים מ-74 מדינות וטריטוריות. לגבי המדינות שלא סיפקו נתונים, היה על צוות המחקר להשתמש במודל סטטיסטי לצורך הערכת התמותה. זו הפעם הראשונה שהערכה זאת מתפרסמת בכתב עת לאחר ביקורת עמיתים. ה-WHO עומד לפרסם במהלך החודש נתונים משלו בנושא התמותה מהמגיפה.

ההערכה החדשה דומה במידה רבה לזאת של צוות "אקונומיסט" הלונדוני שכבר בדצמבר שעבר הצביע על כך שהנתון האמיתי לגבי התמותה מקורונה בעולם צריך להיות קרוב ל-18 מיליון. הכלכלן אריאל קרלינסקי מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שגם הוא ערך חישוב בנושא זה, קבע כי "הערכה בדבר 18 מיליון היא הגיונית".

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  תמותה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
14.03.2022, 18:13

מדוע מחקתם את כל התגובות (כולל התגובה שלי)?

אנונימי/ת
14.03.2022, 19:53

נוסיף עוד קיסם (של חרדה) למדורה