COVID-19 בישראל

משרד הבריאות הציג נתונים מעודדים על יעילות החיסונים באוכלוסיה

מתוך יותר מ-325 אלף ישראלים שקיבלו את המנה השנייה לפני למעלה משבוע, נמצאו 231 נדבקים בלבד

מתן חיסון לקורונה במרפאת קופת חולים מכבי בתל אביב. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

בקופות החולים דוחפים לאפשר לכלל הציבור להתחסן. "אנחנו חושבים שנכון יהיה לפתוח את החיסונים לכולם כדי שעמדות החיסונים יהיו בתפוקות מלאות", אומר הבוקר מנכ"ל קופת חולים לאומית, חיים פרננדז לעידו אפרתי ב"הארץ". "מאז החל המבצע צברנו מיומנות ואנחנו יודעים היום לחסן בקצב מהיר הרבה יותר, מבלי לפגוע בבטיחות. המסקנה המתבקשת היא לפתוח לכולם ולנצל את היכולות הקיימות".

על פי נתוני משרד הבריאות הבוקר, יותר מ-4.8 מיליון מנות חיסון כבר ניתנו בישראל, מתוכן כ-1.8 מיליון במנה השנייה ומנתונים שהציג אתמול (א') משרד הבריאות עולות ראיות באשר ליעילות החיסונים: מתוך יותר מ-668 אלף ישראלים בני 60 ומעלה שקיבלו את המנה השנייה של החיסון לפני יותר משבוע, התגלו 437 נדבקים – שיעור של 0.066%. מתוכם 40 נזקקו לאשפוז, 11 מהם במצב קשה, שלושה במצב קריטי ושניים מתו.

בקרב מתחסנים צעירים מ-60 מראים נתוני המשרד כי מתוך יותר מ-325 אלף ישראלים שקיבלו את המנה השנייה לפני יותר משבוע נמצאו 231 נדבקים – שיעור של 0.071%, מהם חמישה נדרשו לאשפוז, בהם אחד במצב קשה ועוד שניים קריטי. הנתונים הללו טובים משמעותית משיעורי הנדבקים בקבוצות הללו באוכלוסיה הכללית. בנוסף הם מראים כי החיסון אכן מונע באופן ברור תחלואה משמעותית ומפחית את הצורך באשפוז.

התחלואה הגואה, למרות הסגר, מיוחסת בין היתר למוטציות החדשות של הנגיף שנכנסו לישראל. עד כה התגלו 30 מקרי תחלואה נושאי המוטציה האפריקאית בישראל ואילו הגירסה הבריטית נוכחת בכ-60%-70% מהמקרים החדשים. רמת ההדבקה הגבוהה ביחס למה שהיה מוכר עד כה בלטה במיוחד בתקופת הסגר ולכן החשש הוא שהחיסונים לא יהיו יעילים מספיק כנגד הוריאנטים החדשים.

כפי שדווח בדוקטורס אונלי, בשבוע שעבר הודיעה חברת פייזר כי מתוצאות ניסוי שערכה עולה כי השינויים הגנטיים שצבר הנגיף מורידים ככל הנראה מיעילות החיסון, אך לא הופכים אותו בלתי יעיל. גם חברת מודרנה פרסמה הודעה דומה והצהירה כי היא מפתחת גירסה חדשה של החיסון שניתן יהיה להשתמש בה כמנה נוספת במקרה הצורך. בהתאם לכך, במשרד הבריאות שוקלים מתן מנת חיסון שלישית בגירסת החיסון הקיימת או בגירסת חיסון עדכנית שתפתח חברת פייזר.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  פייזר,  מודרנה,  מבצע חיסונים,  19-COVID
תגובות