מחקרים COVID-19

המחיר הנפשי של הצוות הרפואי: חרדה, דיכאון ופוסט טראומה

"המערכת לא קרסה אך זה בא על חשבון בריאות הנפש של העובדים בה", אומרת המומחית בטראומה המונית ד"ר טליה גרין ומציגה תוצאים נפשיים קשים בצוותי הרפואה

רופאה במגיפת הקורונה. צילום אילוסטרציה

מחקר שביצעה ד"ר טליה גרין, ראש החוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה וחברת סגל במחלקה לפסיכיאטריה ב-UCL בלונדון, מומחית בטראומה המונית, מצא כי 58% מאנשי הצוות הרפואי שעוסקים בטיפול בחולי קורונה סובלים לפחות מאחד משלושה תסמינים: דיכאון, חרדה או פוסט טראומה, ברמות שהגיעו לסף הקליני.

המחקר בוצע במהלך הקיץ כאשר ד"ר גרין שהתה בלונדון בשנת שבתון והוא נעשה בקרב עובדי מערכת הבריאות בבריטניה. בדיווח של רוני לינדר  ב"דה מרקר" נמסר כי במחקר רואיינו כ-1,100 חברי צוות רפואי - רופאים ורופאות, אחים ואחיות וגם עובדים בקהילה ובמעבדות, עובדי ניקיון ואנשי ביטחון.

22.5% מהעובדים שהשתתפו במחקר פיתחו פוסט טראומה, 46.9% סבלו מדיכאון ו-47.2% סבלו מחרדה. ד"ר גרין: "שיעור העובדים במערכת הבריאות הסובלים מפוסט טראומה מזכיר את המספרים שהיינו רואים אצל חיילים במלחמה או אנשים ששרדו פיגוע. אלה אנשים שעובדים קשה מאוד ורואים מראות קשים. בכל אלה ניתן לטפל ורוב האנשים יתגברו על כך ויחזרו לעצמם, אבל גם יהיה מספר לא קטן של אנשים שלא יחלימו והבעיה אצלם תהיה כרונית. הם זקוקים לטיפול, להתערבות.

"מספר האנשים שנחשפו לטראומה כל כך גבוה ומזה אני חוששת", הוסיפה ד"ר גרין. "גם אם מדובר ב-10% מהעובדים שפיתחו פוסט טראומה, זה המון אנשים. אני חושבת שהמספר האמיתי גבוה יותר ואני לא בטוחה שיש מספיק משאבים כדי לטפל בהם".

לדברי ד"ר גרין, "התחושה של אנשי הצוות היא שזה אירוע שלא נגמר. חולים חדשים נכנסים בכל יום למחלקות, הצוות במצב של שחיקה, וזה ממשיך. לדעתי, עכשיו אנחנו במצב הכי קשה במגיפה מבחינת הצוותים, בגלל התמשכות האירוע וגם מפני שאנחנו מעבר לשיא יכולת ההכלה. המערכת אמנן לא קרסה, אבל זה בא על חשבון בריאות הנפש של האנשים העובדים בה. הם עובדים סביב השעון, ימים ארוכים. החולים שבהם הם מטפלים קשים יותר וצעירים יותר".

כמו כן ציינה שברקע מרחף כל הזמן גם החשש המתמיד מהחרפת המצב הרפואי או פגיעה ביכולת הטיפול, שתאלץ את אנשי הצוות לקבל החלטות קשות - "הפחד שאולי בקרוב הם יצטרכו לקבל החלטה במי לא לטפל, כמו שקרה באיטליה ובשוודיה. גם תקלות שהתרחשו והביאו למותם של חולים יוצרות הרבה לחץ, סיוטים וחרדה, תחושת אסון שעלול לקרות". לדבריה, אין מדובר רק בצוות הרפואי והסיעודי: "מחקרים רבים מראים שרמת המצוקה גבוהה גם בקרב עובדי ניקיון בבתי החולים, מאבטחים, מנהלנים, פיזיותרפיסטים, כל מי שנמצא שם, כולם נחשפים למצוקה".

נושאים קשורים:  ד"ר טליה גרין,  פוסט-טראומה,  דיכאון,  חרדה,  קורונה,  צוותים רפואיים,  חדשות,  19-COVID
תגובות