מגזין

רופאים ללא רשיונות בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות

כמה פשוט, ככה קל: מה עושים רופאים אמריקאים שרשיונם ניטל מהם? עוברים לטפל במדינה אחרת. הרשויות אינן מפקחות מספיק והחולים כלל אינם יודעים

המילה האחרונה של הטכנולוגיה הרפואית; תנאי אשפוז (למי שיכול להרשות לעצמו) ברמה של "מלון חמישה כוכבים פלוס-פלוס"; התמחויות ייחודיות ורופאים שצוברים ניסיון עשיר שאין דומה לו בטיפול במצבי חולי מורכבים, גם נדירים; ומומחים בעלי שם שהם כתובת להתייעצות מקוונת ולקבלת הערכות מדויקות – כל אלה הם מסימני ההיכר של הרפואה בארה"ב – "מכה של המקצוע". אבל לאחרונה, ולא מעט בלחץ התקשורת החטטנית, נחשפים עוד ועוד שכבות מפניה המכוערים של הרפואה הזאת.

בימים אלה, רק בעקבות תחקירים שעליהם דיווחו היומון Milwaukee Journal Sentine והאתר MedPage Today, החל ה-Medical Board של קליפורניה לבצע מעקב אחרי "מכתבי אזהרה" מה-FDA שקיבלו בעת האחרונה עשרות רופאים שהיו מעורבים ב"פרקטיקות בעלות פוטנציאל לגרום נזקים למטופליהם", אם להשתמש במינוח מכובס. עד היום לא בוצע מעקב אחרי הנושא הזה ובתחקיר התברר שכבר שנים לא מעטות נכשלים הגופים המדינתיים השונים ברחבי ארה"ב בהפעלת סמכויותיהם, המוקנות על פי חוק, להעניש רופאים בעקבות ההאשמות שעלו נגדם.

תחקיר שביצעו כלי התקשורת העלה, לדוגמה, כי לפחות 73 רופאים ברחבי קליפורניה שמחזיקים ברשיון פעיל לעיסוק ברפואה קיבלו "מכתבי אזהרה", בהם הם מואשמים בשורה של אירועים חמורים במשך חמש השנים האחרונות. אלא שרק אחד מהם קיבל "עונש משמעתי" שבו נשלל ממנו הרשיון. הליך כזה נתון בידי ה"מדיקל בורד", אבל אותו רופא – והוא לא יחיד – מצא דרך להתחכם: הוא פשוט עבר לעבוד במדינה אחרת.

תחקיר אחר שעליו דיווח אותו עיתון במילווקי, בשיתוף רשת USA Today, העלה כי יותר מ-250 רופאים שרשיונותיהם הותלו במדינה אחת ממשיכים לעבוד במדינה אחרת בארה"ב כאילו לא קרה דבר, ואיש איננו יודע שם אילו הליכים משמעתיים ננקטו כלפיהם.

בין עשרות הרופאים שקיבלו מכתבי אזהרה אפשר למצוא מרפאות פוריות שלא ביצעו בדיקות לאיתור מחלות מידבקות בתרומות ביצית וזרע; רופאים-חוקרים שלא מילאו אחרי החוקים שחוקקו כדי להגן על מטופלים המעורבים בניסויים קליניים של תרופות או התקנים שמוחדרים לגופם; רופאים שדחפו טיפולים מפוקפקים ונטילת תוספים למטופליהם, כאשר האחרונים לא בדיוק הבינו במה מדובר; וגם מכון ממוגרפיה שהואשם בשורה של ליקויים ופגמים במבדק איכות.

כיום אין בסמכות ה-FDA להעניש רופאים שסרחו או אפילו להסדיר את הפעילות הרפואית. הרשות מוגבלת לפי שעה רק לבצע רגולציה לגבי תרופות, מזון ותכשירים קוסמטיים. חקירות ונקיטת הליכים משמעתיים כנגד רופאים הם רק בידי ה"בורדים" המדינתיים, ואין תקשורת בין הגופים הללו

התחקיר הציף אמנם מקרים שהתרחשו בקליפורניה רק באחרונה אבל ההערכה היא שכמותם, אולי אף במימדים גדולים יותר, יש בעוד מדינות בארה"ב. בקליפורניה פועלים יותר רופאים מבכל מדינה אחרת – כמעט 150 אלף בעלי רשיון עיסוק ברפואה. במקום השני ניו יורק עם 94 אלף רופאים. בשלב זה לא ברור האם גם "בורדים" במדינות האחרות נקטו באותם צעדים כמו ה"בורד" בקליפורניה. ההנחה היא שלא.

בתגובה לממצאי התחקיר העיתונאי הודיעה דוברת ה-FDA שהרשות "החלה להביא לידיעת ה'בורדים' במדינות השונות נושאים הנוגעים לבטיחות המטופלים כפי שעלו מתוך 'מכתבי האזהרה'". הם נדרשו לברר כל מקרה ומקרה ביתר תשומת לב. עתה יש בדעת ה-FDA, הוסיפה הדוברת, לעמוד בקשר הדוק עם כל הגורמים המדינתיים העוסקים בפיקוח על מתן טיפול רפואי ונושאי בריאות וכן על מי שמחזיק ברשיון להפעלת בית מרקחת, ולהזכיר להם שקיים מסד נתונים שבו ניתן לקבל את כל המידע בדבר כל מכתב אזהרה שקיבל כל רופא ולפעול בהתאם".

מסד הנתונים שהוקם על פי חוק של הקונגרס מ-1986 אחראי לאגור ולעקוב אחרי דיווחים הכוללים דבר רשלנות רפואית, תלונות לגבי פעילותם המקצועית של רופאים, קנסות או אמצעים משמעתיים אחרים נגד רופאים שננקטו בידי כל "בורד" של כל מדינה ומדינה, אבל בסך הכל השימוש בכל הנתונים הללו איננו נרחב.

התחקיר הציג סדרה של מקרים שבהם רופאים היו מעורבים ב"התנהגות מעוררת תהיות" ועד כמה התנהגויות אלו יכולות ליפול דרך סדקים שנפערו במערך הרגולטורי. הדוגמה הבולטת ביותר: כיום אין בסמכות ה-FDA להעניש רופאים שסרחו או אפילו להסדיר את הפעילות הרפואית. הרשות מוגבלת לפי שעה רק לבצע רגולציה לגבי תרופות, מזון ותכשירים קוסמטיים. חקירות ונקיטת הליכים משמעתיים כנגד רופאים הם רק בידי ה"בורדים" המדינתיים, ואין תקשורת בין הגופים הללו.

השנה נחשף מקרה שבו רופא בקליפורניה קיבל כמה וכמה מכתבי אזהרה במשך לא מעט שנים ולא ננקטו כלפיו הליכים משמעתיים. רופא אחר עמד במרכזה של חקירה על ביצוע פרוצדורות של פתיחת ורידים שיעילותן לא הוכחו ויש בהן סיכון רב למטופלים חולים בטרשת נפוצה. שלושה מכתבי אזהרה נשלחו לאותו רופא והבורד של קליפורניה הוציא החלטה המשתרעת על פני 14 עמודים, שאמורה היתה להוביל להתליית רשיונו לתקופה מסוימת ואפילו לשלילתו המוחלטת. אותו רופא מצא דרך להמשיך בעבודתו.

מקרה נוסף: רופא מכר לחולי סרטן במשך שנים טיפול לריפוי סרטן, בעלות של 1,800 דולר בחודש, למרות שהוזהר כמה וכמה פעמים שהטיפול פסול. בכל זאת הוא המשיך למכור אותו לחולים שפקדו את מרפאתו.

והיה גם רופא שיש לו רקורד פלילי וניהל מרפאות לטיפול באמצעות תאי גזע בקליפורניה, פלורידה וניו יורק. הוא הוזהר כי במוצרים שהציע למטופליו קיים פוטנציאל ברור לזיהומים. עוד התברר שאין לו בכלל רשיון להשתמש במוצרים כאלה בבני אדם וכן שבתהליכי הייצור נתגלו כשלים.

מקרה אחד שתואר בדיווח: רופא במדינת לואיזיאנה שנצטווה שם להחזיר את רשיונו בהליך משמעתי לאחר שהתברר כי כרת כליה בעוד שהניתוח נועד למעי הגס. לאחר שעבר לקליפורניה, הוא, שוב, "בטעות", כרת חצוצרת רחם "משום שחשב", כך על פי דו"ח של הבורד, "שהוא מסלק מגופה תריסריון מודלק". אותו רופא ביצע בהמשך גם סדרה של ניתוחים באותה אישה ובאחד מהם השאיר את המעי הדק שלה ללא חיבור למערכת העיכול. משנודע לו שהוא עומד לפני הליך משמעתי, ארז את חפציו ועבר למדינה אחרת, בה המשיך בעבודתו כרופא. רק לאחר שהגיע לניו יורק, שם היו הגורמים הרגולטורים מודעים למה שאירע בקליפורניה, עלה בידי ה"בורד" המקומי לשלול ממנו – בשלב זה זמנית – את רשיונו. כל זאת, בטרם הוגשו נגדו תביעות אזרחיות.

לפחות שליש מקרב 250 הרופאים מקליפורניה בלבד שנצטוו להחזיר את רשיונותיהם בחמש השנים האחרונות יכלו להמשיך לעבוד במקום אחר, ללא כל מגבלות, רק על ידי שינוי כתובת מגורים. היו גם מקרים שמטופליהם של רופאים שסרחו כלל לא ידעו על ההליכים המשמעתיים שננקטו נגדם או שהם עומדים בפניהם ולא ניתנה בידם היכולת לדעת זאת

"זה מצב מדאיג מאוד שיש אצלנו אפשרות שרשיון של רופא יישלל במדינה אחת אבל הוא ימשיך לעבוד במדינה שכנה", אמר פרופ' ג'ון האריס מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג, המבצע כיום מחקר בכל הנוגע להליכים משמעתיים הננקטים כלפי רופאים, תוך השוואה בין מדינה למדינה.

"נראה שאין עקביות בהליכים וזה מצב מסוכן מאוד למטופלים. אינני רוצה שאנשים כאלה, שעברו עבירות כה חמורות, בכלל ימשיכו לעסוק ברפואה". ניתוח נתונים העלה כי לפחות שליש מקרב 250 הרופאים  שנצטוו להחזיר את רשיונותיהם בחמש השנים האחרונות יכלו להמשיך לעבוד במקום אחר, ללא כל מגבלות, רק על ידי שינוי כתובת מגורים. היו גם מקרים שמטופליהם של רופאים שסרחו כלל לא ידעו על ההליכים המשמעתיים שננקטו נגדם או שהם עומדים בפניהם ולא ניתנה בידם היכולת לדעת זאת.

"רק חברה פרטית אוספת מידע על רופאים מאלפי מקורות מידע, כמו החלטות של בורדים מדינתיים ובתי משפט שבפניהם הובאו הרופאים שהואשמו בפרקטיקות פסולות, אבל המידע הזה נתון לשימוש בתי חולים וחברות ביטוח רפואי בזמן שהמטופלים עצמם כלל אינם יודעים על כך. יש מקומות שהמידע הזה חסוי עד סודי. המטופלים עצמם נשארים באפלה", הגדיר זאת פרופ' האריס.

בתחקיר עיתונאי נוסף זוהו בשמותיהם יותר מ-500 רופאים במדינה אחת בלבד בארה"ב, כאשר 216 מהם הכניסו לחשבונות הבנק שלהם 26 מיליון דולר במצטבר מכספי משלמי המסים ודרך שירות המדיק-קר, ולמרות שהוענשו, עברו בקלות להמשיך לעבוד במדינה אחרת שבה הציגו לרשויות המקומיות רשיון נקי, ואיש לא גילה זאת. אחד מהם, מנתח לב שביצע רק שבעה ניתוחים בבית החולים "מריטר" בעיר מדיסון במדינת וויסקונסין אבל שניים ממנותחיו מתו. הוגשו נגדו תביעות על רשלנות רפואית. הוא מסר את רשיונו בוויסקונסין אבל ממשיך לעבוד בניו יורק עם רשיון תקף למדינה זאת שהחזיק ברשותו.

מקרה אחרון להמחשה: קרדיולוג שהוענש בבית משפט מחוזי במדינת ניו ג'רזי על "מגע מיני פלילי". הרופא ביצע "מגע מיני לא ראוי עם שש מטופלות בחדר בדיקות רפואיות והסביר להן שזהו חלק מהטיפול הרפואי שהוא מציע". שישה חודשים לאחר שהועמד למשפט, הסכים למסור לרשויות ניו ג'רזי את רשיון הרופא שלו. בקליפורניה גילו הרשויות את מה שאירע בניו ג'רזי וננקטו כלפיו צעדים נוספים אבל אז הוא נחת בניו יורק. אגב, בית המשפט טרם גזר את דינו בתביעות המקוריות נגדו.

נושאים קשורים:  רפואה בארה"ב,  רשיון לרפואה,  התליית רשיון רופא,  חדשות,  מגזין,  רשלנות רפואית
תגובות
אנונימי/ת
11.01.2019, 09:11

בישראל כ200 רופאים פעילים בוגרי בתי ספר לרפואה בירדן, דמשק ובירות. אשר לא עברו בדיקות רישוי ישראליות ועובדים במסגרת קופות החולים במגזר הערבי בעיקר בירושלים המזרחית ועוד ערים וישובים בקו הגבול.

אנונימי/ת
11.01.2019, 10:37

אין דבר כזה שאתה כותב, כי שלמד בירדן לעבור את מבחן הרישוי בישראל , עובר את זה בכלות בלי צורך בהכנה , כי רמת הלימודים ברמה הגבוהה מאוד.

אנונימי/ת
11.01.2019, 10:38

אין דבר כזה שאתה כותב, כי מי שלמד בירדן יכול תךלעבור את מבחן הרישוי בישראל , עובר את זה בכלות בלי צורך בהכנה , כי רמת הלימודים ברמה גבוהה מאוד.

אנונימי/ת
11.01.2019, 17:37

אינני יודע על בוגרי דמשק ובירות
בוגרי ירדן עוברים כולם בחינות רישוי
ירדן הייתה מדינה שהשתילו לב אדם קודם למדינת ישראל!
המתכונת בירדן דומה לזו האנגלית!
קופות חולים מעסיקות רק עם רישיון ישראלי!

אנונימי/ת
11.01.2019, 16:32

בישראל הרבה יותר פשוט.
רופאים עובדים עם "רשיון" שאיננו באמת רשיון

אנונימי/ת
12.01.2019, 09:47

לא מאמינה לעיתונאים.