שתף קטע נבחר

הרופא הבכיר שמיילד בניגוד לחוק

ד"ר אילן הלוי, לשעבר בכיר במחלקת נשים ויולדות בלניאדו, מפעיל בביתו מרכז לידה טבעי חרף התחייבותו לא לעשות כן. משרד הבריאות פתח נגדו בהליך משמעתי לאחר שביצע לידות בניגוד להנחיות. בהלל יפה אושפזה אישה שסבלה מקרעים ברחמה לאחר שילדה במרכז. ד"ר הלוי: לא חרגתי מהסמכות שניתנה לי מכיוון שמדובר במרכז ללא פיקוח רפואי

ד"ר אילן הלוי מנהל את "ג'הארה דולה", מרכז שנותן מענה לנשים המעוניינות ללדת או להתחיל תהליך לידה מחוץ לבית החולים וללא פיקוח רפואי. על פי אתר האינטרנט שלו, מציע ד"ר הלוי ליולדות לשכור את הבית בחצר הנחלה – בו הוא ואשתו מתגוררים – על מנת שישמש להן למעון ומלווה אותה עד הלידה.

 

אולם מסתבר שד"ר הלוי מפעיל את מרכז לידה בו מתקבלות לידות בניגוד לחוק וללא רישיון ופיקוח של משרד הבריאות. במשרד הבריאות החלו להתקבל דיווחים לפני כשנה מבתי חולים על יולדות שילדו או היו בשלבי לידה מתקדמים במרכז הלידה של ד"ר הלוי או בבתיהן.

 

הדיווחים היו על יולדות בסיכון, אשר לגביהן רופאים ומיילדות רשאים לילדן רק בבית חולים, כגון יולדות לאחר ניתוחים קיסריים, לידת עוברים במצג עכוז, יולדות החולות במחלות המסכנות אותן ואת עובריהן וכדומה.

  

משרד הבריאות הזהיר

במשרד הבריאות החל הליך בירור מול ד"ר אילן הלוי. לאחר מספר שיחות הבהרה בהן התבררו העובדות הוזהר הרופא שלא להמשיך בפעילותו. בעקבות אירועים חוזרים הגביל משרד הבריאות בהליך חריג את רישיונו של ד"ר אילן הלוי בכך שאסר עליו לקבל או לנהל לידות בית, וגם לא לייעץ או להשתתף בהליך בדרך כלשהי לתקופה של 4 חודשים. ד"ר הלוי הגיש ערעור על החלטה זו ובית המשפט המחוזי בראשות השופט יעקבי קיבל בדצמבר 2017 את הערעור וביטל את ההחלטה של משרד הבריאות.

 

ביצע לידות בסיכון בניגוד להנחיות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ביצע לידות בסיכון בניגוד להנחיות(צילום: shutterstock)

 

במקביל הוגשה קובלנה בהליך משמעתי נגד הרופא על פי סעיף 41 לפקודת הרופאים. בכתב הקובלנה מתוארים שבעה מקרים בהם ביצע ד"ר הלוי לידות בניגוד להנחיות משרד הבריאות. הליך הקובלנה תלוי ועומד ומתנהל ביחידת הדין המשמעתי במשרד הבריאות וד"ר הלוי התחייב גם כלפי רופאת המחוז שלא יקבל לידות במתחם הלידה.

 

"הנני מתחייב על הפסקה של פעולות שכאלו שאינם המתחם של בית החולים. הפעלת המתחם המשמש לקבלת יולדות תעשה אך ורק לאחר קבלת האישורים המתאימים ממשרד הבריאות", כתב ד"ר הלוי לד"ר עפרה חבקין רופאת המחוז.

 

קרעים ברחם של יולדת

אולם על פי הדיווח של משרד הבריאות בחודש יוני האחרון, התקבלה יולדת שהגיעה באופן עצמאי לחדר מיון נשים ויולדות במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. האישה דיווחה כי ילדה את ילדה השלישי בלידה במרכז "ג'הארה דולה" וכי מאז הלידה התפתחו אצלה כאבי בטן עזים ומהותיים. היולדת נבדקה על ידי צוות חדר מיון, אז התגלה כי היא סובלת מקרעים ברחמה. האישה הובהלה לחדר ניתוח, שם בוצע ניתוח חירום מציל חיים.

 

התגלה כי היולדת סובלת מקרעים ברחם. ביה"ח הלל יפה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
התגלה כי היולדת סובלת מקרעים ברחם. ביה"ח הלל יפה(צילום: עידו ארז)

 

האירוע דווח למשרד הבריאות מכיוון שהיולדת ובעלה סיפרו לצוות כי שתי הלידות הקודמות שלה הסתיימו בניתוח קיסרי ולכן על פי הנהלים שקבעו במשרד הבריאות היה אסור לילד אותה בלידת בית.

 

בעקבות הדיווח משרד הבריאות הוציא צו הפסקת פעילות למתחם הלידה של ד"ר אילן הלוי והוגשה כנגדו תלונה במשטרה. "ממידע שהגיע הבוקר למשרדנו עולה כי במהלך הלילה הייתה פעילות מיילדתית במתחם שברשותך, זאת למרות הצהרתך והתחייבותך על הפסקת פעילות במתחם", כתבו במשרד הבריאות לד"ר הלוי רק לפני חודשיים. "עוד עולה מהמידע שהובא בפנינו כי הלידה נערכה בניגוד להנחיות משרד הבריאות ולמרות התוויות נגד רפואיות ברורות וחד משמעיות לקבלת לידה שלא בבית חולים, עקב היסטוריה המיילדותיות של היולדת, ובנוסף לכך – אופן הטיפול ביולדת כמו גם האופן העברתה של היולדת והיילודה לבית החולים נעשתה בחריגה מהסטנדרט הטיפולי המקובל, ותוך גרימת סיכון ממשי לחיי היולדת ולבריאותה", נכתב.

 

במקביל הרופא הגיש ערר לשר הבריאות על צו זה וטרם התקבלה החלטת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בעניין.

 

לאחר שהתברר שד"ר הלוי ניהל לידה זו במתחם הלידה אותו התחייב שלא להפעיל, הגביל משרד הבריאות את רישיונו של ד"ר הלוי לחצי שנה ואפשר לו לעבוד במוסד רפואי מוכר ותחת פיקוח. ד"ר הלוי ערער לבית המשפט המחוזי, אולם הפעם בית המשפט דחה את ערעורו.

 

בג"ץ אסר הפעלת מרכזי לידה

בחודש מרץ 2017 פוטר ד"ר הלוי מבית החולים לניאדו בנתניה. בבית החולים טענו שחברת הביטוח לא מוכנה לבטח אותו מכיוון שלטענתה הלידות שהוא מבצע הן בעלות סיכון גבוה. "ביצעתי לידות רגילות לנשים שעברו שני ניתוחים קיסריים. המון נשים היו מגיעות לכאן מכל רחבי הארץ", סיפר אז ד"ר אילן הלוי. "יילדתי בעשר השנים האחרונות למעלה מ־250 לידות כאלו. ידעתי לתת להן את הטיפול המיטבי, ואף עובר או אישה לא נפטרו".

 

במקביל בחודש שעבר בג"ץ דחה שתי עתירות שביקשו לאפשר את הפעלתם של מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי חולים. בית המשפט הביע תמיכה במדיניות משרד הבריאות לפיה יש לסגור את המרכזים מכיוון שהם מעניקים שירות רפואי ללא רישיון.

הטענה של העותרים הייתה כי מרכז לידה טבעית אינו בית חולים ולכן לא נדרש רישיון להקמתו. העותרים טענו גם כי ההחלטה שלא לאפשר את פעילות מרכזי הלידה הטבעית מפלה לרעה נשים שלא יכולות ללדת בביתן ושמתגוררות באזורים מרוחקים מבתי חולים, אולם בית המשפט סירב לקבל את הטענות האלו וקבע שיש להעדיף את מניעת הסיכון ליולדות וליילודים על הפגיעה ברצון היולדות.

 

ד"ר הלוי: לא חרגתי מסמכות

ד"ר הלוי מסר בתגובה: "לא חרגתי מהסמכות שניתנה לי מכיוון שמדובר במרכז ללא פיקוח רפואי. כמו כן מותר לבצע לידה בביתה של היולדת ואני משכיר את השטח ליולדת ועל כם לא מדובר במרכז לידה. התקנות שנקבעו בחוזר מנכ"ל אינן מחייבות ואין להן שום תוקף משפטי. משרד הבריאות מנהל נגדי – ונגד מרכזי הלידה הטבעית – רדיפה מטעמים כלכליים מפני שהם רוצים שלידות יתבצעו בבתי חולים שמקבלים כסף מביטוח לאומי עבור כל לידה. הגשנו בקשה לדיון בהרכב מורחב בנוגע למרכזי הלידה הטבעיים. לידה היא פעולה טבעית ובמרכז שלי לא מתבצעות לידות שמעמידות את היולדות בסיכון"

 

ממשרד הבריאות נמסר: "הבירור המשמעתי במקרה זה טרם הסתיים. יצוין כי במשרד הבריאות נבדקות תלונות נוספות. במקביל להליכים אלה ניתנה החלטה בבג"צ הקובעת כי למשרד הבריאות יש הסמכות לחייב מרכז לידה לקבל רישיון לצורך הפעלתו".

 

צפו ברופא שמסביר על הסיכונים בלידת בית: 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים