נטרין-1

רמות נטרין-1 בשתן מעידות על נזק כלייתי מוקדם בילדים עם השמנת יתר

מחקר מצא, כי נטרין-1 מופרש בשתן בכמויות רבות יותר בקרב ילדים עם השמנת יתר לעומת ילדים במשקל תקין, ללא קשר לנוכחות אלבומין בשתן או ללחץ דם גבוה

בדיקת רמת קריאטנין בשתן (צילום: אילוסטרציה)

נטרין-1 שייך למשפחה של חלבונים הקשורים ללמינין (laminin), אשר זוהו לראשונה כאותות המנחים אקסונים. נטרין-1 קשור לעידוד צמיחת כלי דם, נדידת תאים, היווצרות מבנה רקמות וכן ויסות תהליכים דלקתיים. נטרין-1 מבוטא במוח ובתאי אנדותל בכליות בריאות, ובמידה פחותה יותר גם בתאי צינוריות הכליה.

לאחר פגיעה כלייתית, ביטוי נטרין-1 נותר רגיל בתאי צינוריות הכליה אך יורד בתאי אנדותל של כלי הדם הכלייתיים ובמצב זה קיימת הפרשה מוגברת של נטרין-1 בשתן.

מחקרים קודמים הראו, כי נטרין-1 הוא סמן חדש לנזק מוקדם לצינוריות הכליה. מחקר זה בוצע על מנת לבדוק אם קיימת עלייה ברמות נטרין-1 בשתן בקרב ילדים עם השמנת יתר.

במחקר השתתפו 68 ילדים עם השמנת יתר, רמות אלבומין תקינות בשתן ולחץ דם תקין, ו-65 ילדים ללא השמנה (ביקורת). נאספו דגימות שתן להערכת רמות הזרחן (phosphorus), נתרן, אשלגן, קריאטינין, אלבומין ונטרין-1 בשתן. נאספו דגימות דם להערכת רמות סוכר בצום, אינסולין, שומנים, זרחן, נתרן, אשלגן וקריאטינין. תנגודת לאינסולין חושבה לפי מודל HOMAי(Homeostatic model assessment).

קבוצת הילדים עם השמנת היתר וקבוצת הביקורת תוקננו לפי גיל ומין (12.01 ± 3.03 לעומת 11.7 ± 3.2 שנים, p=0.568י; 33 לעומת 35 בנות, p=0.543, בהתאמה).

ילדים עם השמנת יתר היו עם הפרשות גבוהות יותר באופן מובהק של נטרין-1, בהשוואה לביקורת (841.68 ± 673.17 לעומת 228.94 ± 137.25 פ"ג/מ"ג קריאטינין, p=0.000).

רמות נטרין-1 בשתן היו גבוהות יותר, באופן מובהק, בקרב ילדים עם השמנת יתר ותנגודת לאינסולין, בהשוואה לילדים עם השמנת יתר ללא תנגודת לאינסולין (1,142 ± 1,181 לעומת 604.9 ± 589.91 פ"ג/מ"ג קריאטינין, p=0.001).

ממצאי המחקר הראו, כי בקרב ילדים עם השמנת יתר ועם רמות תקינות של אלבומין בשתן ולחץ דם תקין, עשויה להיות עלייה ברמות נטרין-1 בשתן לפני התפתחות אלבומינוריה. נראה, כי הפרשת נטרין-1 בשתן מושפעת בעיקרה מתנגודת לאינסולין ומרמות גבוהות של אינסולין בדם.

המחקר גם הראה, כי רמות נטרין-1 בשתן הן גבוהות בקרב ילדים עם השמנת יתר ללא אלבומינוריה, אך גבוהות עוד יותר בקרב ילדים שמנים עם תנגודת לאינסולין. החוקרים מציעים כי נטרין-1 יכול לשמש כסמן ביולוגי חדש לזיהוי פגיעה מוקדמת בצינוריות הכליה בילדים עם השמנת יתר.

מקור:
Duygu Övünç Hacıhamdioğlu, Bülent Hacıhamdioğlu, Demet Altun.Tuba Müftüoğlu. Ferhan Karademir. Selami Süleymanoğlu.
Urinary Netrin-1: A New Biomarker for the Early Diagnosis of Renal Damage in Obese Children; J Clin Res Pediatr Endocrinol 2016; 8: 282-287

נושאים קשורים:  נטרין-1,  netrin-1,  תאי אנדותל בכליה,  צינוריות הכליה,  פגיעה כלייתית,  השמנה בילדים,  תנגודת לאינסולין,  נטרין-1 בשתן,  אלבומין בשתן,  אלבומינוריה,  מחקרים
תגובות